FAQ

Kliknij w nurtujące Cię pytanie - otrzymasz gotową opowiedź.

Ogólne

SOW – system obsługi wsparcia finansowanego ze środków PFRON (sow.pfron.org.pl) to ogólnopolski, bezpłatny i utrzymywany przez PFRON dedykowany system informatyczny, za pomocą którego osoby niepełnosprawne i jednostki działające na ich rzecz mogą przez Internet składać wnioski o wsparcie finansowane przez PFRON, dystrybuowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Na terenie całej Polski można wnioskować między innymi o dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych oraz zakupu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych. Korzystając nieodpłatnie z systemu SOW, można przez Internet złożyć elektroniczny wniosek również w dzień wolny od pracy, 24 godziny na dobę, 365 dni w roku.

Aby założyć konto w systemie SOW, wejdź na stronę: https://sow.pfron.org.pl/ W prawym górnym rogu znajduje się okienko rejestracji. Gdy uzupełnisz wymagane dane (imię, nazwisko, pesel, adres mailowy i numer telefonu) oraz zaakceptujesz regulamin, otrzymasz drogą mailową link aktywacyjny wraz z tymczasowym hasłem. Kliknij w link - Twoje konto zostanie automatycznie aktywowane. Od tego momentu możesz logować się na tej samej stronie: https://sow.pfron.org.pl/ Po zalogowaniu możesz uzupełnić dane w zakładce „edycja konta”, co przyspieszy proces składania wniosków, gdyż raz wypełnione informacje będą się automatycznie uzupełniały podczas wypełniania wniosków.

W celu złożenia wniosku wybierz przycisk „Nowy wniosek” oraz zaznacz właściwe województwo i powiat. Jeśli samorząd, na którego terenie mieszkasz, prowadzi nabory elektroniczne na wybraną przez Ciebie formę wsparcia, zostaniesz przekierowany na elektroniczny wniosek. Uzupełnij go, dołącz wymagane załączniki w formie skanów i wyślij wniosek korzystając z Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego (tam, gdzie jest to wymagane). Jeśli nie posiadasz Profilu Zaufanego ani podpisu elektronicznego, możesz wydrukować wniosek z SOW i złożyć go w wersji papierowej. Składając wniosek papierowy, poinformuj pracownika urzędu, iż wypełniłeś wniosek elektronicznie – wtedy urzędnik będzie mógł go autoryzować w Twoim imieniu i procedować w systemie SOW, a Ty w systemie SOW oraz drogą mailową będziesz otrzymywał informację, na jakim etapie rozpatrywania jest Twój wniosek. Jeśli Twój powiat nie przyjmuje w systemie SOW wniosków na wybraną przez Ciebie formę wsparcia, zapytaj, kiedy uruchomi taką możliwość (kontakt do urzędu uzyskasz klikając w przycisk: „Dane kontaktowe jednostki”). Korzystając z bezpłatnego systemu SOW, możesz złożyć elektroniczny wniosek również w dzień wolny od pracy, 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Jeżeli nie jesteś pewien, jaki wniosek powinieneś złożyć, możesz skorzystać także z Kreatora, czyli elektronicznego asystenta, który pokieruje Cię w procesie składania wniosku (https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator). Znajdziesz w nim podpowiedzi, z jakiego wsparcia możesz skorzystać, jakie są kryteria obowiązujące Wnioskodawców, jaką kwotę możesz otrzymać, jakie załączniki powinieneś przygotować i kiedy możesz złożyć wniosek. Kreator znajdziesz na stronie logowania systemu SOW – wybierz przycisk: „Kliknij i sprawdź, z jakiego wsparcia możesz skorzystać” (https://sow.pfron.org.pl/). PFRON udostępnił też bezpłatną infolinię: 800 889 777 (czynna w dni robocze, godziny 9.00 – 17.00).

Aby uzyskać informację na temat złożonego wniosku, skontaktuj się z jednostką, do której złożyłeś wniosek. Po złożeniu wniosku otrzymałeś potwierdzenie mailowe z załącznikiem w postaci dokumentu „URZĘDOWE POTWIERDZENIE ZŁOŻENIA DOKUMENTU DORĘCZONEGO W FORMIE ELEKTRONICZNEJ”, potwierdzenie to zawiera informację, do jakiej jednostki złożono wniosek. Dane kontaktowe jednostki znajdziesz pod linkiem https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator/wybierz-jst?id=855&a=info

Odpowiedzi na inne pytania związane z systemem SOW uzyskasz korzystając z następujących narzędzi przygotowanych o Użytkownikach: • portal edukacyjno-informacyjny https://portal-sow.pfron.org.pl/zawierający pełną informację na temat form wsparcia dostępnych za pośrednictwem systemu SOW, stale aktualizowaną listę zmian produkcyjnych w systemie, komunikaty dotyczące bieżących kwestii, • cotygodniowy newsletter https://portal-sow.pfron.org.pl/opencms/export/sites/pfron-sow/sow/newsletter/, przygotowywany przez redakcję portalu edukacyjno-informacyjnego na podstawie sekcji Aktualności, • sekcja „Pomoc” w systemie SOW https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/pomoc zawierająca między innymi Regulamin, Podręczniki Użytkowników, linki do filmowych materiałów informacyjno-instruktażowych, • platforma edukacyjna https://edukacja.pfron.org.pl/ zawierająca ponad 70 filmów instruktażowych dotyczących obsługi Modułu Wnioskodawcy, Realizatora oraz Administratora Lokalnego oraz bieżąco aktualizowane materiały informacyjne na temat form wsparcia realizowanych w systemie SOW. Zaktualizowaliśmy wszystkie instrukcje filmowe dotyczące obsługi Modułu Wnioskodawcy (16 filmów), Modułu Realizatora (41 filmów) i Modułu Administratora Lokalnego (10 filmów), • kanał YouTube https://www.youtube.com/channel/UCOlSaelqOpi6seepOT9eKjQ, • kreator https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/kreator– narzędzie wspierające Użytkowników w wyborze najodpowiedniejszej formy wsparcia i kierujące bezpośrednio do wniosku, • najważniejszy serwis Rzeczpospolitej Polskiej GOV.pl https://www.gov.pl/ - publikacja informacji o wszystkich formach wsparcia realizowanych przez system SOW przygotowana w sposób pozwalający Użytkownikowi od razu sprawdzić między innymi: o na czym polega dofinansowanie, o kto może/nie może z niego skorzystać, o co należy przygotować, o kiedy można złożyć wniosek, o ile można otrzymać, o jak często można skorzystać, o dane kontaktowe instytucji realizującej zadanie w wybranej lokalizacji. Z poziomu serwisu GOV.pl od razu można przejść do składania wniosku – witryna GOV.pl kieruje bezpośrednio do wniosku na wybraną formę wsparcia w systemie SOW. • bezpłatna infolinia czynna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00, tel.: 800 889 777.